דבר מלכות פנחס: להבין עניין "פנימי"

ההוראה לעשות "כאן" ארץ ישראל — "מאכט דא ארץ ישראל" — היא עבודה שפועלת את הגאולה. הרבי מקשה, אמנם, על ההוראה לעשות כאן ארץ ישראל:

על פי דין הרי "כאן" (חוץ לארץ) אינו "ארץ ישראל"! ואדרבה: שלימות העבודה בתורה ומצות דבני ישראל הוא דוקא בארץ ישראל. וגם בהיותנו "כאן", במקום וזמן הגלות, מתפלל יהודי ג' פעמים בכל יום (חול) "וקבצנו יחד מארבע כנפות הארץ לארצנו"…מהו אם כן תוכן ההוראה "עשה כאן ארץ ישראל"?!

הדרך לעשות "כאן" (שאינו ארץ ישראל) לארץ ישראל הוא להיות "פנימי" — "וכידוע פתגם כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב) נשמתו עדן — שפנימי, כל דבר שהוא עושה, הרי הוא שקוע בזה לגמרי ('ליגט ער אין דעם אינגנצן')." אפילו כאשר הדבר שהוא עושה הוא הכנה לדבר אחר (לדוגמה, לנגן ניגון הכנה להעיקר, שזה לשמוע מאמר חסידות של הרבי), הוא באותו רגע שקוע במה שהוא עושה ברגע זה, בלי לחשוב אפילו לאן זה מוביל. עבודה בשלימות:

צריך יהודי לעבוד עבודתו "כאן" — במקום וזמן זה — בתכלית השלימות (לפי כל הכחות ואפשריות במעמדו ומצבו) במחשבה ודיבור ומעשה, כ"פנימי" ששקוע לגמרי בעבודה בה הוא מתעסק עכשיו (ואינו חושב בשעת מעשה אודות עבודה אחרת שתבוא לאחר זה)…לעשות מהמקום (והזמן) ארץ שבה ניכר בגלוי ידישקייט (ישראל)…

הרבי חוזר מספר פעמים בשיחה זו ש"כאן" פירושו "זמן ומקום זה" שבהם נמצאים עכשיו. כדי להבין המושג של זמן ומקום, יש לראות המאמר ד"ה גדול יהי' כבוד הבית הזה (שיצא לאור בקונטרס שנה לפני השיחה — ה'תש"נ, מודפס במלוקט ד'). שם, (באותיות ו-ז-ח של המאמר) הרבי מסביר עניינים עמוקים לגבי "מקום הארון אינו מן המידה".

[ארון הקודש של לוחות הברית היה שתיים וחצי אמה על אמה וחצי, אבל מובא בגמרא שלמרות זאת הרוחב שלו לא תפס מקום בקודש הקודשים: רוחב הקה"ק 20 אמה, רוחב הארון שתיים וחצי אמה, ומצד הארון לכל צד 10 אמות שלימות, כאילו הארון אין לו רוחב — לא תפס מקום!]

ההסבר שבמאמר הוא שזמן ומקום הם מתהווים על ידי שם אלקים, שם של צמצום והעלם, עצם עניין הגלות: אלקות בהסתר, ועל-ידי זה נתהווה התחלקות זמן ומקום. למעלה מזה יש שם הוי' (שם העצם) שלמעלה מזמן ומקום. (הרבי מדייק להגיד ששם הוי' הוא למעלה מהתחלקות זמן ומקום, אבל יש שם זמן ומקום בלי התחלקות — "היה, הווה, ויהיה כאחד", וכן הוא במקום, בלי התחלקות של "כאן" ו"שם".)

לפי זה, נבין מציאות הנסית של הארון בקה"ק: "מקום הארון" לא היה מקום כמו כל המקומות בעולם שנבראו על ידי שם אלקים שמסתיר על האחדות של שם הוי', אלא הוא מקום מיוחד שבו התגלה שם הוי' בתוך המציאות של התחלקות זמן ומקום. כל מקום אחר בעולם הוא במצב של התחלקות, כל מקום ומקום נפרד מחברו. מה שאין כן במציאות שנתהווה על ידי שם הוי', שבה אין התחלקות ופירוד אלא הכל בטל לאחדותו, יתברך. רק בקה"ק היה גלוי של אחדותו של שם הוי' בתוך התחלקות של שם אלקים. יוצא מזה שקה"ק הוא מקום בעולם הזה של התחלקות מקומות (לכן היה מידת רוחבו 20 אמות מחולקות), אבל בו התגלה אחדות מוחלטת של שם הוי', שהתבטא בזה שרוחב הארון נמצא בתוך ה20 אמה רוחב של קה"ק בביטול ואחדות (וראה המאמר לבין את העניין לעומק.)

עכשיו נוכל להבין נקודה פנימית יותר בהוראה "עשה כאן ארץ ישראל": שעצם המושג של "כאן" נברא על ידי שם אלקים, מקור הצמצום וגלות. כי אין "כאן" ו"שם" לגבי שם הוי', כיוון שאין התחלקות וכל המקומות כאחד. (להעיר ש"כאן" בלשון יידיש "דא", ראשי תיבות של "דלד אמות", עניין של התחלקות.)

זה שנמצאים "כאן" מראה על עולם של צמצום ופירוד על ידי שם אלקים. מה עלינו לעשות? לעשות "כאן" ארץ ישראל — העבודה לגלות האחדות הפנימית (של שם הוי') "כאן" בעולם הזה של התחלקות. איך? על ידי העבודה של "פנימי", שכל דבר שהוא עושה הוא שקוע בזה לגמרי. הפנימי חי מציאות של הוי' — אין פירוד של עכשיו ואחר-כך, כיוון שלגבי שם הוי' כל רגע באחדות עם כל הרגעים, "עכשיו" כולל העבר והעתיד. על ידי העבודה של פנימי, להדמות למציאות של שם הוי', הוא עושה במקום (וזמן) זה "ארץ אשר בה יהו' ניכר בגילוי". לעשות "כאן" — התחלקות זמן ומקום — ארץ ישראל (גילוי שם הוי', שכל המקומות כאחד).

בגאולה יתגלה שם הוי' בתוך העולם של שם אלקים, ויהיה ניכר שמצד שם הוי' אין צמצום והתחלקות, וזה יפעל אחדות גמורה של כל המקומות וכל הרגעים (פירוש הפנימי של קיבוץ גליות מארבע כנפות הארץ). זוהי המציאות של ארץ ישראל (כפי שיהיה לעתיד כשיתפשט ירושלים לכל ארץ ישראל), וכדי להגיע לארץ ישראל (גילוי האחדות של שם הוי') הוא על ידי העבודה של פנימי — לחיות רגע זה כפי שהוא כולל ומיוחד עם כל הרגעים — בכל הלבושים של נפש: מחשבה, דיבור, ומעשה!

יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

לע"נ אמי מורתי אסתר בת ר' דוד ע"ה

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s